DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Rabu, 20 Julai 2016

Tin oh tin

Saya suka tumbuhan, Ianya adalah salah satu nikmat yang Allah kurniakan kepada mekhluknya. Berkawan dengan tumbuhan adalah salah satu trapi,ianya menenangkan walaubagaimanapun sebagaimana yang pernah saya nyatakan di sini saya bukanlah pentaksub tumbuhan. Saya bukan sanggup seperti pentaksub yang sanggup mengeluarkan belanja yang besar untuk mengumpul tumbuhan yang diminati. Namun sesekali perlu juga saya memejamkan mata untuk itu.

Sebelum itu saya pernah melihat beberapa sudut halaman kenalan yang telah memiliki pokok tin. Bila ditanya berapa kos untuk mendapatkannya,Subhanallah mahalnya,semua tidak kurang dari RM120 untuk anak pokok yang kecil hasil proses tut. Walaubagaimanapun saya telah memasang angan-angan untuk memilikinya suatu masa nanti. Hasil pembacaan saya memang banyak keistimewaan buah tin. pastinya sehingga Allah bersumpah atas nama Buah tin dalam surah at Tin 1-2.

Allah yang bersifat maha Mendengar al Sami' ,al Mujib yang mengabulkan  Al Baari yang mengadakan dari yang sudah ada al Razzak yang memberi rezeki,tanpa saya sangka bila ketikanya akhirnya segala puji bagi Allah saya berjaya juga memilikinya.Waktu itu saya menghadhiri satu bengkel yang dianjurkan oleh Kebun Bandar di Desa pinggiran Putra Jaya. Kursus tersebut menumpang sebuah rumah yang dimiliki oleh  Pak Tam sebagai kerja praktikalnya. Pak Tam adalah seorang pengusaha pokok tin. untuk peserta kursus beliau mengenakan bayaran yang agak rendah. Biasanya beliau jual dengan harga tidak kurang ari RM150 namun untuk peserta diberi RM100. Alhamdulillah.

Berikut adalah kronologi pemilikan pohon sunnah tersebut yang sekarang saya telah memilikinya.   



Pemilikan pertama semasa menghadhiri bengkel



6 bulan setelah berada disudut halam rumah


3 bulan selepas melalui kaedah tut.


Kini 1 pokok induk dan 3 hasil tut yang menunggu masa untuk dipindahkan di pasu besar. Sebenarnya setakat ini saya belum kenal pasti apakah jenis tin yang saya miliki ini,Saya syak ianya adalah jenis persistent atau common figs,Ketika ini saya sedang menunggu seorang shifu untuk menjenamakannya.

At-Tin[95]:1-8
Demi (buah) Tin dan (buah) Zaitun,

وَٱلتِّينِ وَٱلزَّيْتُونِ ﴿١ 
demi gunung Sinai,

وَطُورِ سِينِينَ ﴿٢ 
dan demi negeri (Mekah) yang aman ini.

وَهَٰذَا ٱلْبَلَدِ ٱلْأَمِينِ ﴿٣ 
Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya,
 
لَقَدْ خَلَقْنَا ٱلْإِنسَٰنَ فِىٓ أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ﴿٤ 
kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya,
 
ثُمَّ رَدَدْنَٰهُ أَسْفَلَ سَٰفِلِينَ ﴿٥ 
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan; maka mereka akan mendapat pahala yang tidak ada putus-putusnya.
 
إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ﴿٦ 
Maka apa yang menyebabkan (mereka) mendustakanmu (tentang) hari pembalasan setelah (adanya keterangan-keterangan) itu?
 
فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِٱلدِّينِ ﴿٧ 
Bukankah Allah hakim yang paling adil?

أَلَيْسَ ٱللَّهُ بِأَحْكَمِ ٱلْحَٰكِمِينَ ﴿٨ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular